Podcast
S4 E62: Fabel of feit - Goede akoestiek zorgt voor rustige kinderen

Kan het echt zo zijn dat de akoestiek je gevoel en ontvankelijkheid voor informatie beïnvloed?
Wij nemen je mee in deze materie in deze aflevering.
S4 E61: Fabel of feit - Iedereen kan een (goede) leerkracht zijn.

Kan iedereen een (goede) leerkracht zijn? Wij zijn benieuwd wat jullie er van vinden.
S4 E60: Fabel of feit - Een spelnamiddag zit boordevol waarde

De vaardigheden die je traint door het spelen van een spel zijn van onschatbare waarde. Wij staan er in deze podcast even bij stil.
We wensen je alvast veel speelplezier!
S4 E59: Fabel of feit - Elk kind is NU schoolrijp

Februari en maart zijn de maanden bij uitstek waar we spreken over schoolrijpheid.
Hoe ga jij met schoolrijpheid om?
S4 E58: Fabel of feit - Gert is beroepsmisvormd

Dat Gert een voorliefde heeft om aan de basisfundamenten te werken, dat weten we intussen. Ook haar grote expertise op vlak van executieve functies is geen geheim. Is ze dan ook echt beroepsmisvormd?
S4 E57: Fabel of feit - We verspillen te veel tijd

Wat vind jij tijdverlies en is dat ook werkelijk zo of kunnen we het eens door een andere bril bekijken.
S4 E56: Fabel of feit - Kinderen presteren het hele jaar door

In deze donkere wintermaanden vraagt alles veel energie, wat doet dat met de leerprestaties? En wat doe je er best mee als leerkracht?
S4 E55: Fabel of feit - Bewegingstussendoortjes zorgen voor focus

Zorgen bewegingstussendoortjes voor focus of juist voor chaos. In deze podcastaflevering hoor je de basisvoorwaarde voor zinvolle bewegingstussendoortjes en krijg je heel wat inspiratie over de aanpak ervan.
S4 E54: Fabel of feit - Zinvol tekenen is voor alle leeftijden

Zinvol Tekenen met kinderen en jongeren is een methode die heel wat te bieden heeft.
Wanneer start je er mee? Kunnen kinderen te jong zijn? Kunnen volwassenen te oud zijn? Hoe pak je het aan? Deze aflevering geeft antwoord op al je vragen.
S4 E53: Fabel of feit - Geuren kunnen ons gevoel beïnvloeden

Fabel of feit? Kunnen geuren werkelijk ons gevoel beïnvloeden? En Hoe dan?
S4 E52: Fabel of feit - Mensen met ASS maken geen verbinding.

In deze aflevering nemen we een vraag tijdens het webinar 'Maak je taal autismevriendelijk', onder de loep.
Maken mensen met ASS écht verbinding? Of is het enkel éénrichtingsverkeer om zekerheid te verkrijgen.
S4 E51: Fabel of feit - Iedereen heeft ASS

Is het werkelijk zo dat je op het spectrum zit omdat je graag alles netjes gerangschikt hebt, gevoelig bent voor licht of liever werkt in complete stilte? Wij nemen je mee in deze fabel of feit.
S4 E50: Fabel of feit - Leerkrachten hebben veel vakantie!

Het start al bij de studiekeuze; oh leerkracht, dan ga je veel vakantie hebben.
Heb je nu echt zoveel vakantie als leerkracht?
S4 E49: Fabel of feit - Kinderen kunnen zich niet meer concentreren.

Aandacht is een basisvoorwaarde om te leren, en laat dat nu juist hét grote probleem zijn van deze tijd...
Is het een fabel of een feit dat kinderen zich niet meer kunnen concentreren?
S4 E48: Fabel of feit over de nieuwjaarsbrief

De nieuwjaarsbrief zorgt zowel bij kinderen als bij leerkrachten voor heel wat stressmomenten. Niet alleen in het eerste leerjaar maar ook daarna kan je die stress reduceren.
S3 E47: Waarom verveling ook duidelijke kindertaal is

Verveling is ook een duidelijke vorm van Kindertaal. Ervaar jij deze vorm van communicatie wel eens in je klas? Lore geeft tijdens deze aflevering heel wat tips om dezelfde taal te spreken als deze kinderen.
S3 E46: Maak kennis met Gert

In deze aflevering maken jullie kennis met Gert. Ze vertelt over haar visie op de ontwikkeling van kinderen en hoe ze haar expertise hierover opbouwde doorheen de jaren. Wil jij ook op deze manier naar kinderen kunnen kijken ...
S3 E45: De kracht van een kritische expert

Pseudowetenschappen bekeken door de bril van een pediatrisch kinesitherapeut.
Wat als we wetenschappelijke kennis en praktische ervaring bij elkaar leggen? En wat als we de expertenrol van paramedici en leerkrachten erkennen?
S3 E44: Fabel of feit. De puntjes op de i.

In deze podcast gunnen wij jullie een kijk door onze bril naar de open brief die geschreven werd op 14 november 2023.
Wat is er in te lezen?
Met welk doel werd hij opgemaakt en door wie?
Welke nuanceringen zijn er?
S3 E43: Maak kennis met Karolien van Teach More

In deze aflevering maken jullie kennis met Karolien. Ze vertelt over haar visie op de ontwikkeling van kinderen en hoe ze haar expertise hierover opbouwde doorheen de jaren.