S1 E7: Ik ben materialistisch
Voor jou zetten we de belangrijkste aspecten op een rijtje, in deze blog.
In deze blog starten we graag met een een kleine quiz. We geven je telkens twee mogelijkheden en nodigen je graag uit, om zonder te lang na te denken, bij elke optie een keuze te maken 🙂
Als het lukt, is het ook fijn dat je er even pen en papier bijneemt. Zo doe je oefening niet alleen in je hoofd, maar ga de antwoorden ook daadwerkelijk opschrijven.
DIT of DAT?
Met de fiets naar school OF Met de auto
Kopiëren OF Lamineren
Eigen gemaakt materiaal zoals werkblaadjes en toetsen OF Voorgemaakt materiaal
Bekend en veilig OF Nieuw en uitdagend
Kracker OF Slaatje
Egocentrisch OF Kuddegedrag
Lezen OF Luisteren
Duurzaam OF Wegwerp
Confronteren OF Negeren
Smeren a la minute OF Zwetende kaas – salami
Vertrekken met de bel OF Blijven hangen met collega’s
Veel geld en stress OF Net genoeg en gelukkig
Gratis gadgets op de beurs OF Gratis podcast in je oren
Ik werk zoveel mogelijk af binnen schooluren OF Ik werk ook graag buiten de schooluren
100€ action materiaal OF 100€ nascholingsbudget
Ik ben materialistisch OF Marie Kondo hier zo!
Hou je antwoorden bij de hand, want we gaan er in deze blog graag mee verder.
We starten met de laatste vraag. Heb jij als antwoord Marie Kondo gekozen?
Wij gaan er vanuit dat de meeste leerkrachten -als ze heel eerlijk zijn- hebben geantwoord dat ze materialistisch zijn.
Waarom?
Wel, eigenlijk start dit verhaal al in de opleiding. Eén van de eerste zinnetjes die je daar te horen krijgt, zijn:
‘Vanaf nu ga je alles bijhouden. Vraag aan al jouw gezinsleden om wc-rolletjes, yoghurtpotjes, knoopjes, eierdozen, of ander kosteloos materiaal,… te verzamelen. Gooi niets weg!’
En toen, op dat moment, is het eerste zaadje van de verzamelwoede bij jullie geplant.
Sindsdien zijn jullie vrolijk gaan verzamelen.
Gratis downloads? Oh heerlijk, afdrukken, lamineren en… in de kast leggen.
Gratis balpennen? Meenemen!! Dat komt altijd van pas.
Actiebakken in de Aldi, Zeeman, …? Oh, daar willen wel eens in rommelen of er niets interessant in zit voor in mijn klas/op school.
En ondertussen staan er ongelofelijk veel dozen materiaal op jouw zolder, kelder, garage,… of staat zowel jouw klas als de gang van jouw klas overvol.
Kortom, je hebt je voorraad aan materiaal goed in geslagen.
Maar géén paniek! Er is nog hoop voor jullie. Je hoeft dit niet alleen te doen…
Wij zijn er voor jullie!
Er is natuurlijk niets mis met gratis gadgets of kosteloos materiaal verzamelen.
Wel willen we jullie graag laten stil bij de vraag of het ook duurzaam is en of de verzamelwoede nog voor of juist tegen jou werkt. Levert het jou iets op of houdt het je tegen?
Op nascholingen en beurzen krijgen we heel vaak de opmerking: “Wij hebben daar geen budget voor!”
Maar wie bijvoorbeeld de workshop van de ontwikkelingslijn van Schrijfdans volgde, weet dat er eigenlijk niet veel materiaal nodig is. De handen vormen de basis en als dat loopt, kan je ander materiaal gaan aanbieden. Je hebt dus geen hele materialenkoffer nodig, voordat je schrijfdans in jouw klas kan implementeren.
Daarnaast besteden we zonder dat we het weten ook vaak grote budgetten aan telkens kleine aankopen en scrollen we vaak uren op Pinterest om leuke ideeën om te doen.
Door er bewust bij stil te staan, merken we dat we toch meer uitgeven dan gedacht en dat we ook vaak veel tijd investeren in verzamelen en ideeën sprokkelen, dat ten koste gaat van onze eigen behoeften.
Bewustwording, is wat we willen prikkelen in deze podcast.
Want is voor jezelf kiezen egocentrisch?
Heel vaak doen we onbewust wat ‘iedereen’ doet en volgen we de kudde. We denken er zelf niet meer over na. We hebben zelf lang getwijfeld of we deze woorden mee in de quiz zouden stoppen. Het zijn twee woorden die beiden als ‘lelijke’ woorden worden beschouwd. We zijn ze liefst geen van beiden!
We verdenken jullie er stiekem van, dat jullie bij deze vraag geen keuze hebben gemaakt. Dat jullie ze gewoon even hebben overgeslagen (genegeerd dus). Moest dat inderdaad het geval zijn, dan nodigen we graag uit om bij deze toch even te kiezen.
Ga je voor egocentrisch of eerder voor kuddegedrag?
We hadden net al even over negeren. Ook dat is een woord met vaak een negatieve bijklank. Waarschijnlijk heb je ‘negeren’ aangeduid, wanneer je de vraag over egocentrisch en materialistisch hebt overgeslagen.
Eerst en vooral, er zijn geen foute keuzes! We willen zeker niemand veroordelen met het maken of juist ‘niet maken’ van bepaalde keuzes. Alle antwoorden zijn goed!
Onze brein is zo ontwikkeld, dat het ons liefst in veilige en bekende situaties houdt. In de oertijd was dit ook nodig om ons te beschermen tegen gevaar. Ondertussen zijn onze levens drastisch veranderd, maar dat deeltje in onze hersenen nog niet helemaal. Daarom is het belangrijk om af en toe eens uit onze comfortzone te stappen. Om een stretch te maken naar het onbekende. Want het is niet omdat iets veilig of bekend is, dat het daarom ook beter is! Dapper de confrontatie aangaan en af en toe een stap zetten in het onbekende, vormen de basis naar bewustwording en positieve keuzes voor jezelf.
Stel jezelf eens volgende vragen:
Wat heb je echt nodig om je goed te voelen?
Om te stralen?
Om passioneel les te geven?
Om Kindertaal te lezen, begrijpen, vertalen en spreken?
Om leerlingen te inspireren, verwonderen en laten groeien?
Met de titel van deze podcast, willen we graag even de gevoelige snaar raken. Het is veiliger en meer vertrouwd om spullen aan te kopen dan om in jezelf te investeren. Want hoe snel geef je wel niet €15 uit -zonder nadenken- in de Action? En hoe vaak heb je wel niet getwijfeld of je diezelfde €15 zou investeren in jezelf en je zou inschrijven voor het traject Stralend Starten in September?
Gaat het echt om het bedrag? Of gaat het om iets heel anders?
Er zijn namelijk ook heel wat valkuilen aan een groot budget.
Wij merken bijvoorbeeld dat sommige scholen een budget hebben, dat op het einde van het schooljaar ‘op’ moet zijn, anders vervalt het. Vaak worden er dan nog snel dingen gekocht, die ze vergeten. In de drukte van schoolfeesten en diploma-uitreikingen is er vaak geen tijd en ruimte om aan de slag te gaan met nieuwe materialen en belanden ze in de vergeethoek.
Het is ook heel verleidelijk om ALLES uit één methode te volgen, waardoor je niet meer gaat checken of dit is wat jij en jouw klasgroep echt nodig hebben. Materiaal dient als ondersteuning en als leidraad. Zodat je niet elke keer het warm water hoeft uit te vinden. Heb je alles uit een bepaalde methode écht nodig? Ook de bijbehorende posters, handpoppen, toetsenblaadjes,….?
We merken ook vaak foutief gebruik op van materiaal. Omdat er ooit iets is aangekocht, maar de persoon die daar toen heeft voor gekozen werkt niet meer op die school…
Of er wordt niet goed zorg gedragen voor het materiaal. Alle spullen van de fijne motoriekkoffer zijn bijvoorbeeld verspreid over alle klassen en niet meer volledig. Niemand weet nog waar alles is. En dat is ook jammer!
Bij deze blog hoort daarom weer een superfijne download.
Stel dat jij per schooljaar €1000 zou krijgen, aan wat zou jij dit uitgeven?
Druk de oefening aan en ga ermee aan de slag! Zo zet je weer een volgende stap buiten jouw comfortzone en ga je de confrontatie aan met kuddegedrag.
Veel plezier!
Ben jij klaar om het volgend schooljaar anders te doen en STRALEND te STARTEN in SEPTEMBER, meld je dan HIER aan voor ons kortdurend traject dat start op 16 augustus.
Tot de volgende keer!
PS Blijf jij al op de hoogte van onze laatste nieuwtjes via Facebook en Instagram?