S1 E5: Draag je eigen kracht
Liever lezen dan luisteren? Dat kan je hier!
Voor jou zetten we de belangrijkste aspecten op een rijtje, in deze blog.
De laatste weken voor de zomervakantie zijn vaak nog heel goed gevuld.
Schoolfeest, toetsenperiode, proclamatie, musical, blijven slapen op school, schoolreizen,…
We willen veel, vaak té veel en gaan hierbij over onze eigen grenzen.
‘Nog even doorbijten en dan is het vakantie’, is een zinnetje dat je in juni misschien wel tegen jezelf gezegd hebt.
Door een langere tijd onze grenzen te overschrijden, krijgen we vaak een weerbots in de vakantie. We worden ziek, zijn ongelofelijk moe en hebben tijd nodig om écht tot rust te komen.
Een gedreven en gemotiveerd team bestaat uit gelukkige leerkrachten. Laat dat nu net ons doel zijn: jullie, onderwijsprofessionals op maandagmorgen met bakken goesting uit jullie bed laten springen.
Een basisvoorwaarde om dit te kunnen creëren, is dat het mogelijk moet zijn om je eigen grenzen aan te geven en ook zelf te bewaken.
- Hoeveel keer per dag, negeer jij je eigen noden?
- Neem jij bewust tijd om, gedurende de schooldagen, even te zitten en rustig iets te eten of te drinken?
- Neem jij tijd om rustig aan te komen op school?
Dit zijn kleine, dagelijkse routines, die je bewust laten stilstaan en invoelen hoe het met je gaat.
Maar ook grotere gewoontes of afspraken kunnen zorgen voor meer rust, duidelijkheid en afgrenzing.
Tijdens het schooljaar en binnen het schoolsysteem, hebben we vaak het gevoel dat we wel moeten meestromen. Dat we niet veel zelf kunnen bepalen.
Toch is het interessant om eens mee stil te staan en met een open blik te kijken:
Wat is er nog meer mogelijk dat ik nu nog niet kan zien?
- Op vlak van de agenda:
- Op vlak van de communicatie met ouders
- Op vlak van samenwerking met collega’s, taakinvulling,…
- …
Er zijn oneindig veel meer opties, dan dan we op dit moment zien.
We hebben zelf verantwoordelijk op te nemen, op vlak van draagkracht.
Waarom bespreken we niet eens in teamverband de agenda van het komende schooljaar? Zodat we alle speciale activiteiten kunnen spreiden en september en juni meer in het teken kunnen staan van opstarten en afronden.
Waarom maken we niet op voorhand duidelijke afspraken over de manier waarop we graag communiceren met de ouders?
Zodat we op het klassikaal oudercontact duidelijkheid kunnen bieden aan de ouders en we zelf niet het gevoel hebben constant bereikbaar te moeten zijn.
Waarom houden we bij de verdeling van werkgroepen met ieders persoonlijke talenten, beperkingen en achtergrond? Zodat we in onze kracht kunnen staan en kunnen genieten van de werkgroep waarvoor we ons engageerden.
Ook voor onszelf, is onze grenzen bewaken en aangeven, nog wel eens een uitdaging.
Wanneer we merken dat ons lichaam duidelijke signalen geeft, proberen we hier zo snel mogelijk op in te spelen en gehoor aan te geven. We nemen zelf verantwoordelijkheid en ondernemen actie.
De zin: ‘MOET IK DIT NU DOEN?’ is een goed handvat om te kijken waar en hoe je dingen op een andere manier kan aanpakken. Voor dat moment of misschien ook wel op langere termijn. Je vindt de concrete vragen en uitleg terug in de download bij deze podcast.
Tijdens het traject Stralend Starten in September, nemen we je graag nog een laagje dieper mee in het dragen van onze eigen kracht. Voel je dat dit iets voor jou is? Neem dan een kijkje op https://teachmore.be/event/trajectstralendstartenseptember/ en zorg dat je erbij bent!
Ben jij klaar om het volgend schooljaar anders te doen en STRALEND te STARTEN in SEPTEMBER, meld je dan HIER aan voor ons kortdurend traject dat start op 16 augustus.
Tot de volgende keer!
PS Blijf jij al op de hoogte van onze laatste nieuwtjes via Facebook en Instagram?