• +32 474 82 34 35

14 aug

Welkom bij de voorlopig laatste blog, van ons eerste podcastseizoen!

In deze blog gaan we verder op de info en denkoefeningen die we samen maakten bij de blog over aflevering 8. 

Lees dus zeker eerst de vorige blog, voor je verder leest bij deze!

  • Vind je het fijner om te luisteren in plaats van te lezen? 

Goed nieuws! Vanaf nu kan je onze podcast ‘Teach More- De onderwijspodcast’,  via jouw favoriete platform beluisteren!

  • Toch liever lezen? 

Voor jou zetten we de belangrijkste aspecten op een rijtje, in deze blog.

 

We starten deze blog graag met een kennismaking met ‘Manifestatie’.  

Na de terugblik, die we uitgebreid deden in de vorige blog, gaan we in deze blog vooruitkijken. Het is veel krachtiger om vooruit te kijken en te creëren zoals je het graag zou willen, dan om enkel terug te blikken. 

 

En dat is exact wat je gaat doen bij een Manifestatie. 

Je gaat bedenken hoe jij het in de toekomst graag zou hebben. 

Het woord manifestatie klinkt misschien zweverig  en vaag, maar onze ervaring is dat deze vorm, mits de nodige aanpassingen in vorm,  voor iedereen toegankelijk kan zijn.

Gert heeft deze oefening bijvoorbeeld al een keer gedaan in een groepstraject met meisjes  met een leeftijd van het vierde tot het tweede middelbaar. Op het einde van dit groepstraject kregen ze de opdracht om, uit alle geleerde vaardigheden, een brief aan hun toekomstige zelf te schrijven. Zo’n brief schrijf je in de tegenwoordige tijd en met zoveel mogelijk concrete details (hoe het zou voelen, ruiken, …), net alsof je er middenin zou zitten.

Bijvoorbeeld:

 “Dag liefste Gert, 

Je staat elke dag om half 6 op. Je neemt de tijd om rustig wakker te worden met een tas thee en een goed boek. Je doet een fijn geurtje in de verdamper en doet enkele yoga-oefeningen. Daarna zet je op je gemak de ontbijttafel klaar en wekt je gezin.

…”

 

Wanneer we enkel achteruit zouden kijken, vervallen we snel in een reactorrol of zelfs een slachtofferrol. Maar wanneer we gaan vooruitblikken, zoals bij een manifestatie, hebben we alles binnen handbereik. Alles is dan nog mogelijk en we kunnen zelf gaan creëren wat ons dient. 

Net zoals in vorige blog, gaan we opnieuw de verschillende periodes in het schooljaar overlopen. Alleen is deze keer onze intentie anders. We gaan samen kijken wat we willen creëren, wat we daarvoor nodig hebben en natuurlijk ook wat we daarvoor te doen hebben. 

We nemen jullie mee in persoonlijke voorbeelden, om duidelijk te maken hoe je deze denkoefening zelf kan gaan aanpakken. 

 

We starten opnieuw met de zomervakantie. 

Karolien vertelt dat de zomervakanties de laatste jaren werd ingenomen door het uitwerken van nieuwe projecten. De fijne motoriek koffer, nieuwe handleidingen, schrijfdanskampjes,… ze zagen allemaal het levenslicht tijdens een zomervakantie. 

Wat Karolien graag anders zou willen, is een gedeelte van de zomervakantie, een écht vakantiegevoel ervaren. Zonder verantwoordelijkheden of druk, met betrekking tot haar werk.  Wat ze nodig heeft, is échte vrije tijd en daarvoor is het belangrijk dat ze geen nieuwe projecten plant in de vakantie. 

 

Vervolgens zitten we bij de start van het schooljaar. 

Hierover geeft Gert graag haar voorbeeld. 

Wat ik anders wil in deze periode is, rustig starten. Om er te kunnen zijn voor mijn gezin en mezelf. De overgang van zomervakantie naar school, kost heel wat energie en daar wil graag bewust rekening mee houden. Wat ik daarvoor nodig heb, is lege  blokken in mijn agenda creëren. Als zelfstandige heb ik dat zelf te doen. Eerlijk is eerlijk, er is veel werk in de praktijk en ik wil graag iedereen helpen. Dus ook als zelfstandige is het best een uitdaging om op je strepen te staan en zelf te zorgen voor die lege blokken. Wat heb ik hier dan precies voor te doen, wel ik plan op 1 september bijvoorbeeld geen begeleidingsmomenten in mijn agenda in. Ik wil er die dag helemaal kunnen zijn voor mijn eigen kinderen. De rest van de agenda in september, probeer ik af te stemmen op de hobby’s van mijn kinderen. En tenslotte zorg ik ook dat ik niets extra plan in de weekends. Met de opstart van de hobby’s en veel verjaardagen in onze familie, zijn weekenden in  september standaard al goed gevuld. Door erover te waken dat daar niets extra bij komt, is er toch voldoende ruimte om op te laden. 

Karolien ervaart in de eerste trimester, een piek in haar agenda. Alle scholen starten terug op, er staan veel pedagogische studiedagen op de planning, de docenten starten terug op en er is ontzettend veel planning- en organisatiewerk achter de schermen nodig.  Wat Karolien in het eerste trimester graag anders wil, is maximum twee dagen per week buitenshuis lesgeven. Wat ze daarvoor nodig heeft is docenten en een uitbreiding van haar team. Wat Karolien te doen heeft, is de taken verdelen en minder individuele workshops bij zichzelf plannen. Zo is er ruimte voor teamgerichte nascholingen en al de andere taken. Uitbesteden is niet gemakkelijk en vergt zeker wel wat oefening. Daarnaast zijn er natuurlijk ook niet ‘ineens’ nieuwe docenten en een team. Dit is iets wat in  verschillende jaren is gerealiseerd. Maar weet dat dit voor jou ook mogelijk is. Kijk wat je nu al kan veranderen en durf daarnaast ook te kijken naar wat er nog meer nodig is om grootsers te creëren. 

Durf te dromen en ernaar te leven!

De volgende periode, is die van de winterdip. 

Gert wil in deze periode, ruimte voor extra slaap. De winterperiode vergt extra energie en om het gemis van de zon en de koude wat te kunnen counteren, wil ze dus meer slaap creëren. 

Wat hiervoor nodig is, is vertragen van haar tempo. Wat ze hiervoor te doen heeft is, minder vroeg opstaan tijdens de winter dan tijdens de zomer, de agenda van de praktijk iets minder laat inplannen en een extra week vakantie voor zichzelf inplannen na de kerstvakantie. De kerstvakantie is vaak extra druk door boekhouding werk (afronding boekjaar, stocktelling,..) en een kerstvakantie is vaak gezellig maar ook lekker druk. Een extra week, zonder praktijk zorgt dan voor extra ruimte om te zorgen voor het vertragen van het tempo en voldoende slaap.

Om in de lente de energiedip te kunnen opvangen en ombuigen, zet Gert in op haar voeding. Ze doet dit door in het weekend een planning te maken van verschillende gerechten die ze de komende week zou kunnen eten. Er worden inkopen gedaan en zelfs al een aantal gerechten voorbereid en in de diepvries gestopt. Gert probeert ook regelmatig seizoensgebonden groenten te eten, omdat ze voelt dat ze hier meer energie van krijgt. Aangepast, afgestemde en gemakkelijke gezonde voeding, zorgen voor de extra energie die er nodig is. 

Tijdens de laatste periode van het schooljaar, wil Karolien graag wat meer quality-time  met haar gezin. Wat ze hiervoor nodig heeft, is geen verplichtingen voor een bepaalde periode. Daarvoor is het belangrijk dat ze vakantie afstemt met haar teamgenoten en een haalbare planning opmaakt om elkaar op te vangen, zonder extra zorgen. 

We nodigen jullie graag uit, om deze oefening nog voor de start van het schooljaar eens voor jezelf te maken. We maakten er een handige houvast voor, in onze download: https://teachmore.be/podcast9/

Iets nieuws integreren in je leven kan lastig zijn. Zo duurt het tenminste 40 dagen om een slechte gewoonte af te leren of om je een nieuw patroon eigen te maken. In onze download helpen wij je op weg om bewust te worden welke gewoonte je wil veranderen. Elke integratie vraagt om training en training vraagt om discipline. DOEN DUS! Door alleen te lezen en dus te weten, gaat er geen verandering ontstaan, we dienen effectief actie te ondernemen en stappen te zetten. 

Focus is hierbij essentieel, multitasking blijkt vaak hopeloos overschat. Je kunt veel beter één ding goed aanpakken dan meerdere dingen half. Als je voor je gevoel lang genoeg getraind hebt, kun je kijken of het geïntegreerd is in je systeem. Dat doe je door er niet langer moeite voor te doen. Zodra iets moeiteloos gaat heb je het je eigen gemaakt. Vergelijk het met de lichtknop in de keuken. Na een tijdje moet je niet meer nadenken waar die staat en vind je hem moeiteloos terug.

Dit is niet alleen zo bij ons, maar ook wanneer we bijvoorbeeld met werkpunten willen werken bij kinderen. Start met één actiepunt en ga er pas iets nieuws bijnemen, wanneer dit helemaal geïntegreerd is. 

Zo, dit was voorlopig de laatste blog, die gelinkt is aan onze podcast. 

Het was een blogseizoen, waarin we jullie hebben meegenomen in het doorbreken van de dagelijkse sleur en het opbouwen van nieuwe gewoontes in jullie creatorrol.

We kozen ervoor om onze podcast wekelijks te lanceren op zondag om 13u. Ons doel was namelijk jullie vuur aan te wakkeren en op maandagochtend met bakken goesting uit jullie bed te laten springen. Daarom hebben we zelfs tijdens de vakantie voor dit mooie moment gekozen en op een heel sneaky manier al 9 weken geoefend op het implementeren van deze nieuwe gewoonte. Het is waarschijnlijk ook al lang duidelijk, dat dit geen vaarwel is, maar een tot ziens! 

Doorheen dit podcastseizoen hebben we jullie laten voelen dat een schooljaar doorlopen op jouw manier, op jouw tempo en met jouw voorwaarden absoluut mogelijk is. De weg is niet altijd vlak, wij stappen graag met je mee op jouw hobbelig parcours. 

Maak je aanmelding voor het traject Stralend Starten in September daarom zeker tijdig in orde op www.teachmore.be, wij zien je daar graag terug! 

Tot snel!

 

Ben jij klaar om het volgend schooljaar anders te doen en STRALEND te STARTEN in SEPTEMBER, meld je dan HIER aan voor ons kortdurend traject dat start op 16 augustus. 

Tot de volgende keer!

PS Blijf jij al op de hoogte van onze laatste nieuwtjes via Facebook en Instagram

Toch zin om de podcast volledig te beluisteren, dat doe je via de onderstaande knop.