• +32 474 82 34 35

07 aug

Wij zijn er niet vies van om geladen woorden, aanbod te laten komen. 

Deze keer duiken we samen met jou in de vraag ‘Wat is er mis met egocentrisch?’

Welke lading hangt er voor jou vast aan dit woord?

 

Wil je het samen met ons eens vanuit een andere invalshoek bekijken? Lees dan zeker verder in deze blog!

  • Vind je het fijner om te luisteren in plaats van te lezen? 

Goed nieuws! Vanaf nu kan je onze podcast ‘Teach More- De onderwijspodcast’,  via jouw favoriete platform beluisteren!

  • Toch liever lezen? 

Voor jou zetten we de belangrijkste aspecten op een rijtje, in deze blog.

 

Wanneer we deze blog de wereld in gooien, is het inmiddels 7 augustus. De zomervakantie is ondertussen als over de helft. 

Hoe voelt dat voor jou? 

Kijk jij al uit naar komend schooljaar? 

Voel je het al terug kriebelen? 

OF…

Krijg je al een beetje buikpijn als je denkt aan september?

Ben je bang om snel weer in overdrive te gaan en wil je de rust van de vakantie graag meenemen in het komende schooljaar? 

Wel dat kan!

 

Weet dat jij altijd een keuze hebt. 

Je mag voor jezelf zorgen en keuzes maken die jouw energie geven, ipv te volgen hoe anderen het doen. 

En wij begeleiden je tijdens het schooljaar graag nog dieper bij het creëren van andere gewoontes. 

Want Jij, jij doet er toe!

In deze blog geven we daarvan al een voorproefje.

 

Samen met jou, gaan we door het voorbije schooljaar en staan we per periode even stil hoe onze energie toen stroomde.  Door ons bewust te worden van wat er elke periode speelde, kunnen we nieuwe keuzes maken die ons iets opleveren. 

We starten met de zomervakantie.

Omdat we er nu middenin zitten, is het misschien ook nog gemakkelijker om even te gaan terugblikken naar hoe je die vorig jaar beleefde. 

 

Hoe bracht jij vorig jaar je vakantie door? 

Voelde jij je helemaal opgeladen aan de start van het schooljaar? 

En wat heeft daar dan juist wel of niet voor gezorgd? 

 

Karolien heeft toen bewust voor een autovakantie gekozen, omdat het nog heel onzeker was of vliegtuigreizen wel zouden doorgaan, koffers wel op tijd zouden aankomen, er geen vluchten zouden uitgesteld worden,… De chaos, het geregel en de onzekerheid die dit met zich mee zou brengen, betekent voor haar geen ontspanning en zou er ook voor zorgen dat ze er niet echt van zou kunnen genieten. 

Door zelf verantwoordelijkheid op te nemen en de verwachtingen van de reis, niet bij anderen te leggen, kwam er meer rust voor Karolien. Rust die zij nodig had om te kunnen genieten van haar vakantie en echt tot ontspanning te komen. 

De volgende periode, is de start van het schooljaar. 

Hoe ziet 31 augustus er voor jou uit? Is het eerder nachtwerk, of staat alles al lang gelabeld klaar? 

Ook hier vertellen we graag als inspiratie hoe wij deze periode beleefden. 

 

Gert start ongeveer een week op voorhand om al opnieuw structuur te krijgen in het ochtend- en avondritme, door vroeger te gaan slapen en ook vroeger aan de dag te starten. Zo komen alle veranderingen iets minder bij elkaar in september en bereiden we ons lichaam al een beetje voor op de structuur van het schooljaar. 

Karolien zat op 31 augustus nog in een pretpark met haar gezin. Voor hen werkten die prima, omdat zo de spanning van het aankomende schooljaar wat werd gebroken en in volle ontspanning konden starten aan het schooljaar. 

Beide voorbeelden lijken elkaar misschien tegen te spreken, maar ze kunnen perfect hand in hand gaan. 

Maak de keuzes die bij jou en jouw gezin passen!

 

Het begin van het schooljaar is voor iedereen vermoeiend. Nieuwe dingen en aanpassingen hebben tijd nodig. Zes tot acht weken duurt het, voor we ons helemaal hebben aangepast aan -in dit geval- het nieuwe schooljaar.  Jij als leerkracht doet misschien al jaren dezelfde klas en leeftijd en zal in verhouding tot de kinderen veel sneller terug in je oude routine vallen.

Maar de kinderen van jouw klas hebben deze tijd wel nodig.  

Daarom is het aan ons, begeleiders van kinderen, om hier mee aan de slag te gaan. In de eerste periode gaan we focussen op het aanbieden van structuur, een vast kader en het ontwikkelen van executieve functies ipv inhoudelijke leerstof.  Zo kan het zeker gebeuren dat leerlingen bij de start alles kwijt lijken te zijn van het vorig schooljaar. Vaak zijn ze aan het focussen op een ander luik van hun ontwikkeling, om terug aan te passen en komen later vanzelf terug de inhoudelijke vaardigheden naar boven. Je hoeft nog niet meteen alarm te slagen.

 

‘Kinderen doen niet moeilijk, maar hebben het moeilijk!’, is een slogan die we regelmatig tijdens onze nascholingen opwerpen. Lastig gedrag van kinderen toont ons vooral dat er iets speelt. Dit kunnen onderliggende behoeftes zijn die niet vervuld worden, handnekkige gedachtes, maar ook het overspoeld worden door eigen emoties kan een oorzaak van moeilijk of storend gedrag.  Heel wat kinderen hebben in de vakantie een totaal andere structuur gekend dan tijdens het schooljaar. Denk hierbij aan de kampen die ze volgden of een andere structuur bij kinderen van gescheiden ouders (tijdens het schooljaar week-week en tijdens de vakantie bijvoorbeeld drie weken in het ene gezin en dan weer drie weken bij de andere ouder),… Mildheid voor onszelf en de kinderen van onze klas, kan ons ontzettend helpen. 

 

Na de spannend start, belanden we in het eerste trimester. 

Hoe ervaarde jij dat vorig schooljaar? 

Sprong je nog met bakken goesting uit je bed of zat de sleur er al in? 

En wat zorgde dan voor die sleur? 

 

Het voorbije schooljaar waren er nog heel wat uitdagingen die we hadden te doorstaan: online lesgeven, vervangingen, lerarentekort,…

Daarnaast is een eerste trimester ook de periode waarin we elkaar (opnieuw) leren kennen en groepsdynamieken ontstaan. Zowel tussen leerlingen als tussen leerkrachten onderling. We hebben een hele podcast opgenomen (en blog geschreven) over dit thema, dus als je daar graag meer over wil weten. Ga dan even lezen of luisteren bij aflevering 4 ( Eén team, één taak). 

 

Na het eerste trimester, komen de vaak donkere wintermaanden aankloppen. Het gebeurt dan wel eens dat we een dipje voelen.

Heb je dat het voorbije schooljaar gevoeld? 

Hoe ging je toen om met zelfzorg?

Ging je nog naar het toilet als dat moest, of werden wc-bezoekjes uitgesteld owv tijdsgebrek?

 

In de winter kost ‘normaal’ functioneren standaard meer energie dan in de zomer.  Vandaar dat het deze periode nog belangrijker is om goed voor jezelf te zorgen en bewust te kiezen waar je energie naartoe gaat. 

Dit geldt niet alleen voor onszelf.  Ook kinderen maken dit door in de winter. Wees dus extra mild voor hen en voor jezelf. 

Na de winter, komt gelukkig altijd weer de lente. 

 

Hoe ervaarde jij de eerste lentezon? 

Genoot je van bakken energie en deed je een grote lenteschoonmaak of kostte de overgang van winter naar lente je veel energie en voelde je je moe?

Kinderen maken in deze periode vaak echt een sprong in hun ontwikkeling. 

En het woord lentekriebels is er uiteraard ook met reden gekomen en dat mogen we deze periode aan den lijve, ondervinden. 

Tenslotte komen we aan de laatste periode van het schooljaar. Over dit deze periode van het schooljaar, hebben we een volledige podcast (en dus ook een volledige blog) geweid. Je vindt er alles over terug in aflevering 1. Misschien heb je onze podcast of blog op tijd ontdekt en ben je op het einde van vorig schooljaar al aan de slag gegaan met onze tips om het schooljaar fijn af te ronden. 

 

Gedurende het schooljaar stappen we heel vaak in de reactorrol. Dat wil zeggen dat we gaan reageren op alles wat rondom ons gebeurt. Daardoor hebben we soms het gevoel dat we geleefd worden en dat we weinig zelf kunnen bepalen. Zeker in een schoolsysteem, waar al jaren heel veel zaken zijn ingeburgerd en telkens op dezelfde manier gebeuren, kan je het gevoel krijgen dat je zelf geen beslissingen kan nemen. 

En over dat laatste willen wij het toch nog even hebben. 

 

We hebben niet alleen een mogelijkheid om te reageren, we kunnen ook zelf gaan creëren. 

Om duidelijk te maken wat we hiermee bedoelen, gebruiken wij graag een voorbeeld. 

Stel…

Je hebt afgesproken met een collega om samen een nieuwe plaats voor zeeklassen uit te testen deze vakantie. Wanneer je in de trein zit, onderweg naar de nieuwe locatie, stuur je een berichtje naar haar om te melden dat je binnen een uurtje aankomt. Je krijgt niet direct reactie, maar net voor je bij jouw eindbestemming aankomt, krijg je een berichtje van haar: 

“Helemaal vergeten! Veel plezier!”

Argghhh…leuk is anders. 

Jij had uiteraard ook nog andere dingen te doen. Het had  fijn geweest als jullie deze taak zouden kunnen delen en er een leuk uitje hadden van kunnen maken.

Nu, de reden waarom uw collega er niet geraakt is, kan heel verschillend zijn. 

 

In situatie 1 zit ze met haar zieke moeder op spoed en is ze jullie afspraak helemaal vergeten. Dat begrijp je natuurlijk direct. Jij zou hetzelfde doen voor jouw ouders. Je bent dus helemaal niet kwaad en stuurt een lief berichtje terug. Je neemt veel foto’s van de locatie & gaat achteraf bij haar langs om samen alles te overlopen. 

In situatie 2 ligt je collega nog in bed met een kater van jewelste. Ze heeft net het zoveelste festival meegepikt en is jullie afspraak vergeten. Dit is niet de eerste keer. Vorige week zouden jullie samen de gang schilderen en is ze ook niet komen opdagen… Jouw begrip naar haar toe is in dit geval waarschijnlijk iets minder groot…

En zo zie je maar…

Je hebt altijd de keuze om te reageren op een manier die jou iets oplevert. 

 

Als je jouw reactie kan aanpassen aan de achtergrondsituatie van de andere, kan je dat ook met als doel te zorgen voor je eigen welbevinden.  Je kan dus zelf kiezen voor een positief gevoel of een leuke dag en dit voor jezelf gaan creëren.  Door zelf  de voorwaarden te scheppen en in ‘egocentrische’ keuzes te maken. Er is dus helemaal niets mis, met egocentrisch ;-)!

Om effectief stil te staan bij de verschillende periode van het schooljaar, hebben we ook deze keer een fijne download gemaakt. Door deze denkoefening op papier te maken, krijg in één oogopslag een overzicht over de tijdslijn van een heel schooljaar. Heel erg waardevol, om van daaruit keuzes te maken voor jezelf. 

Je vindt de download terug via https://teachmore.be/podcast8/ 

 

Veel plezier ermee!

 

Ben jij klaar om het volgend schooljaar anders te doen en STRALEND te STARTEN in SEPTEMBER, meld je dan HIER aan voor ons kortdurend traject dat start op 16 augustus. 

Tot de volgende keer!

PS Blijf jij al op de hoogte van onze laatste nieuwtjes via Facebook en Instagram

Toch zin om de podcast volledig te beluisteren, dat doe je via de onderstaande knop.