• +32 474 82 34 35

10 jul

Voelen de collega’s als een team? 

Kan jij genieten van teambuildingsactiviteiten?

Denk jij dat teambuilding nodig is? 

Of vind je dat er hierdoor vaak mensen uit elkaar gedreven worden? 

 

Een stralend team, zorgt voor stralende leerkrachten. 

Wij vertellen je er graag meer over in deze blog!

  • Vind je het fijner om te luisteren in plaats van te lezen? 

Goed nieuws! Vanaf nu kan je onze podcast ‘Teach More- De onderwijspodcast’,  via jouw favoriete platform beluisteren!

  • Toch liever lezen? 

Voor jou zetten we de belangrijkste aspecten op een rijtje, in deze blog.

In deze blog hebben we het graag over jullie leerkrachten, directie, onderwijsprofessionals én vooral…over jullie samen. Eén team. Eén taak. 

 

We hebben het graag over het belang van een team én het belang van investeren in een team. 

We focussen deze blog op jullie leerkrachtenteam, maar alle tips en voorbeelden zijn ook toepasbaar in jullie klasgroep. 

 

In de meeste scholen wordt er jaarlijks ingezet op teambuilding. Eén of meerdere momenten, worden ingevuld met teambuildingsactiviteiten. Hoewel we zelf niet elke teambuildingsactiviteit met evenveel plezier aangingen, probeerden we er altijd het beste van te maken. Wel stelden we ons de vraag of deze activiteiten het team dichter bij elkaar bracht of juist verder uit elkaar dreef? 

 

We kunnen beiden voorbeelden geven van teambuildingsactiviteiten die juist een kloof sloegen tussen teamleden. 

  • Omdat niet iedereen zichzelf kon zijn.
  • Omdat er onuitgesproken dingen, in stilte werden meegedragen. 
  • Omdat sommige teamleden zich heel ongemakkelijk voelden binnen bepaalde activiteiten. 
  • Omdat teamleden niet in hun kracht werden gezet. Integendeel zelfs. 
  • Omdat niet héél het team aanwezig was. 
  • Omdat oprechtheid, vertrouwen en veiligheid gemist werd. 

 

Bij een teambuilding gaat het meestal over een groepsactiviteit waarin volgende elementen centraal staan: 

  • Samenwerking
  • Sociale binding
  • Vertrouwen
  • Groepsdynamiek
  • Efficiëntie creëren binnen een groep

 

Deze activiteiten kunnen dan zowel in een uitwerking gegoten worden die focust op mentale activiteiten zoals puzzels, vraagstukken, een escaperoom of één die focust op fysieke activiteiten.

Voor sommige leerkrachten kan een sportieve activiteit enorm uit de comfortzone zijn. 

Ze voelen zich dan soms te kijk gezet.

Hoe mooi zou het zijn, als deze dan zelf of in samenspraak met anderen, een rol kunnen invullen waar zij zich goed bij voelen? 

Zodat iedereen in zijn kracht staat en 1+1, 3 kan worden. 

Belangrijk hierbij is, dat we niet enkel focussen op de einduitkomst voor het team (de drie in dit geval).

Maar dat ook alle eentjes (met hun persoonlijke kwaliteiten, talenten, gaves, valkuilen en groeimogelijkheden) volledig tot hun recht kunnen komen. 

Dit zal ervoor zorgen dat er zowel op persoonlijk vlak, als op groepsniveau, transformaties kunnen plaatsvinden.Dit heeft op zijn beurt ook weer een positief effect op alle leerlingen waar jij mee mag werken. 

Hoe beter jij je voelt, hoe meer jij in je kracht staat en kan lesgeven met passie, vanuit je hart. 

Wat een geweldig rimpeleffect!

Wanneer we er dan ook nog eens met verder gaan en de juiste personen écht op de juiste plekken en opdrachten gaan zetten, kan er echt iets magisch ontstaan. 

Het is uiteraard niet evident om deze voorwaarden te creëren. Je vraagt van je team om zichzelf open te stellen. 

Daarvoor is open communicatie in een veilige context ontzettend belangrijk. 

 

We hebben ook al mogen ervaren wat een meerwaarde het kan zijn, wanneer je je als team laat begeleiden door een externe organisatie om hiermee aan de slag te gaan. 

Zo kunnen groepsdynamieken duidelijk worden en kan er geïnvesteerd worden in de fundamenten.

Heel veel gemotiveerde en gepassioneerde leerkrachten vertalen de laatste jaren het onderwijs. Veel onderwijsteams kennen een groot verloop. 

De voorbije twee schooljaren hebben heel wat leerkrachten zich wel eens alleen gevoeld of gevoeld dat er een einde kwam aan hun flexibiliteit (door constant aangepaste maatregelen).

Was er ruimte om elkaar op te vangen of te ondersteunen, waar nodig? 

 

Met Stralend starten in September zijn wij er voor jullie! Zowel individueel als  voor teams (directies kunnen een kortingscode ontvangen wanneer ze dit aankopen voor hun hele team).  Om te investeren in jullie, zodat jullie dat op jouw beurt kunnen doorgeven aan de kinderen rondom je. 

In september wordt er opnieuw ee groep samengesteld, die zich mag vormen. En jij, als leerkracht, mag hierin een mooie rol opnemen. 

 

Met deze blog willen we je ook inspireren om in september te starten met het investeren in je klasgroep. 

 

Wanneer hierin duidelijkheid, veiligheid en vertrouwen ontstaat, komt al de rest vanzelf. 

Laat de magie van Kindertaal zijn werk doen en straal samen met je klasgroep in september!

We hebben ook een download voorzien om hiermee aan de slag te gaan. Je krijgt vijf praktische tips om leuke groepsactiviteiten te organiseren. 

Deze download krijg je onmiddellijk toegestuurd wanneer je je e-mailadres invult via de volgende link: https://teachmore.be/podcast4/ 

Ben jij klaar om het volgend schooljaar anders te doen en STRALEND te STARTEN in SEPTEMBER, meld je dan HIER aan voor ons kortdurend traject dat start op 16 augustus. 

Tot de volgende keer!

PS Blijf jij al op de hoogte van onze laatste nieuwtjes via Facebook en Instagram

Toch zin om de podcast volledig te beluisteren, dat doe je via de onderstaande knop.