fbpx
  • +32 474 82 34 35

06 dec

In dit tweede seizoen nemen wij jullie mee in de dagelijkse uitdagingen van kinderen en hun begeleiders. 

We komen terug bij de fundamenten die nodig zijn om verder te ontwikkelen, om vaardigheden uit te bouwen en met gemak te functioneren in het dagelijks leven. 

In dit tweede seizoen nemen we elke aflevering één prangende vraag uit het onderwijsveld onder de loep. Samen met jullie gaan we terug naar de kern en inspireren we jullie met praktische en concrete tips. 

In deze aflevering: ‘Waarom altijd goed presteren zo moeilijk is?’

Vind je het fijner om te luisteren in plaats van te lezen? 

Goed nieuws! Vanaf nu kan je onze podcast ‘Teach More- De onderwijspodcast’,  via jouw favoriete platform beluisteren!

  • Toch liever lezen? 

Voor jou zetten we de belangrijkste aspecten op een rijtje, in deze blog.

In de winterperiode merken we bij onszelf, dat we minder energie hebben.  We hebben meer nood aan slaap, missen zonlicht en ervaren dat we minder actief zijn als ‘normaal’. 

Ook bij de kinderen in de klas merken we vaak dat dingen minder vlot lopen.  Dingen die goed liepen, lukken ineens niet meer. Er is meer ruzie, hun punten zijn opeens een stuk lager, zelfstandig werk gaat veel minder vlot,… Kortom het presteren verloopt anders of minder ‘goed’. 

In onze podcast staan we er uitgebreid bij stil, in deze blog willen we jullie vooral meegeven, dat het heel normaal is, dat er soms ‘dipjes’ in de ontwikkeling worden ervaren.  De natuurlijke ontwikkeling verloopt niet lineair. Er zijn fases van groei en bloei én er zijn fases waarin er tijd is om te vertragen en verstillen. Fases waarin het lijkt of de ontwikkeling stilstaat of zelfs achteruit gaat.  Als leerkracht of ouder zijn we dan soms ongerust. We proberen bij te werken of starten extra begeleiding op. Niets is minder waar. We hoeven in deze periode vaak niets extra te doen. Ze nodigen ons uit om mee stil te staan, te schrappen en tijd te maken om te voelen wat echt nodig. We zijn niet gemaakt om altijd ‘goed’ te presteren. Net door rust en verstilling toe te laten, kan er nadien opnieuw groei plaatsvinden. Al is dit nog een grote uitdaging!

 

Speciaal voor jullie leerkrachten, hebben we daarom een ongelofelijk waardevol traject gemaakt: 

‘Tips bij winterdips’

 

In dit traject wordt gefocust op terug verbinding maken. 

Verbinding maken op drie niveaus:

  • met onszelf 
  • met onze klas
  • met ons team

We gaan opzoek naar wat ons energie kost en wat ons energie geeft, en maken van daaruit bewuste keuzes. 

We leren om bewust stil te staan, te vertrouwen en van daaruit opnieuw te groeien. 

Het is een online traject, boordevol praktische tips en tools om direct aan de slag te gaan. 

Alle praktische info & inschrijven kan via:

https://teachmore.be/event/traject-tips-bij-winterdips/