• +32 474 82 34 35

24 feb

Dompel jezelf onder in de taal die kinderen écht spreken.

Je wordt verwelkomt met een interessante materialenbeurs.

De dag houdt vier lezingen van internationale sprekers in die je zullen onderdompelen in de kindertaal. Wat hebben kinderen werkelijk aan ons te vertellen?!

Een overzicht van de inspiratiesessies:

  • Kindertaal in beweging door Karolien Bastiaens
  • First connection, then education door Annelies Peeters
  • Geen begrip zonder waarneming door Martin Snijders
  • Kindertaal in executieve functies door Gert Claes

We nodigen je uit om met ons mee te stappen in hun écht verhaal en terug te keren naar de essentie.

Naast de lezingen geniet je van drankjes, versnaperingen en een broodjeslunch.

Inhoud van de inspiratiesessies

1. Kindertaal in beweging (door Karolien Bastiaens)

Tijdens deze inspiratiesessie krijg je een warm welkom van Karolien Bastiaens en word je meteen uitgenodigd om ‘Kindertaal’ in de brede zin van het woord te gaan bekijken.

Begrijp jij de taal in beweging en (zit)houding van de kinderen in je klas of praktijk? Tijdens deze inspiratiesessie leer je enkele vertalenslagen van Kindertaal in de beweging en houding van kinderen én krijg je concrete tips om er mee aan de slag te gaan, klassikaal en individueel.

Bekende quotes als ‘Eerst bewegen, dan leren’, ‘Beweging is de poort tot leren’,… krijgen vanaf nu een echte betekenis.

 

2. First connection, then education (door Annelies Peeters)

Als opvoeder, ouder of leerkracht hebben wij allemaal overtuigingen/verwachtingen van wat kinderen allemaal moeten leren zodat ze later mee kunnen draaien in de maatschappij. Wij voelen allemaal de behoefte om oprecht bij te dragen aan het welzijn van onze kinderen. Maar leren kinderen ECHT door hun gedrag te beoordelen en hen vervolgens te vertellen wat ze moeten doen?

Tijdens deze inspirerende sessie koppelen we ons even los van onze gekende en vertrouwde gewoontes en methodes om het ongewenste gedrag van kinderen zo snel mogelijk te veranderen. Vanuit nieuwsgierigheid zoomen we in op de kracht van VERBINDING.
Wat is de impact van verbinding op het gedrag van kinderen? Zou het kunnen dat kinderen net het meest leren in verbinding?
Het gedachtengoed van Marshall Rosenberg, geweldloze communicatie, reikt 4 concepten aan die jouw bewustzijn en jouw houding in het contact met jezelf en kinderen beïnvloedt waardoor er een grote kans op een wederkerige samenwerking vanuit vrijwilligheid en gelijkwaardigheid ontstaat!

 

3. Geen begrip zonder waarneming (door Martin Snijders)

Wat is “centrale auditieve verwerking”? Of beter gezegd: wat is er nodig om bijvoorbeeld de betekenis van gesproken woorden écht te kunnen begrijpen?

We moeten natuurlijk eerst de woorden waarnemen, voordat we gesproken taal kunnen begrijpen. Om dit accuraat, volledig en zonder inspanning te kunnen doen, dienen de binnenkomende geluiden eerst correct gedecodeerd en verwerkt te worden. Dit gebeurt allemaal in ons brein, zonder dat we er bewust iets van merken.

Met deze inspiratiesessie werpt Martin een ander licht op kinderen die het moeilijk hebben om in de klas aandachtig te zijn of (leer)problemen ervaren.

 

4. Kindertaal in executieve functies (door Gert Claes)

  • “Juuuuf! Ik vind mij boek niet!”
  • Kijk eens in je bank.
  • “Nee, ik vind hem echt niet!”
  • Ben je hem weer thuis vergeten? Neem een extra blad en kijk dan mee met jouw buur!

In “the heat of the moment”, staren wij ons soms blind op gedrag van kinderen. We reageren impulsief en nemen geen tijd om stil te staan bij het waarom. Voor we het weten categoriseren we het als: vervelend, lui, onbeleefd, rommelig, nooit in orde…

Ben jij je ervan bewust dat… Aan het gedrag van kinderen kan je zien hoe de ontwikkeling van hun executieve functies verlopen.

Executieve functies zijn nodig om tot leren te kunnen komen. Het is een soort van computersysteem, dat alles wat te maken heeft met plannen, organiseren en controleren, in goede banen leidt.

Het is het computersysteem dat nog niet op punt staat, dat ons elke dag en ieder moment, toont waar het nog beter kan afgestemd worden.

Kinderen die vaak dingen vergeten, vertellen ons iets.  Kinderen die niet kunnen starten ook. Weet jij wat?

Gert inspireert je graag tijdens haar uiteenzetting over executieve functies.

________________________

Wij kijken er naar uit om JOU te inspireren!

Denk je dat dit congres ook iets voor jou collega(‘s) is? Deel de informatie met hen. Wij én zij zijn je dankbaar!

Tot dan