• +32 474 82 34 35

10 sep

Vraag: “De opleiding tot Zinvol Tekenen, is die ook geschikt voor kinderen van 11-17 jaar? Ik ben Mentor op een VMBO.”

Dat hangt er van af. Wat zijn het voor kinderen? Krijg je ruimte om je mentorschap zelf in te vullen? En vind je het niet erg dat er in de lessen geregeld een link gelegd wordt naar de ontwikkelingsfases voor 12 jaar? Ben je in staat zelf de vertaalslag te maken? Dat laatste lukt eigenlijk altijd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

De meeste tekenspellen zijn sowieso al leeftijdsloos. Braingym, mindfullness en mathematisch leren denken kunnen voor alle leeftijd. Andere pas je aan de leeftijd aan. Zo zal een peuter-kleuterleidsters zingend een verhaal tevoorschijn toveren om haar kleuters te boeien en aan het praten te krijgen, en zal je bij een puber niet aan zingend tekenen denken. Maar neem een lied dat bij hen past (of gebruik buitenlandse talen) en je kunt hen hiermee geweldig van hun tekenangst afhelpen.

Een ander voorbeeld zijn de beschermende tekeningen voor negen-jarigen. Ze gaan dan voor het eerst zelfstandig de wereld in en daar passen dit soort spellen goed bij. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee klaar is. Ook in de pubertijd is het thema bescherming en grenzen bewaken actueel.

Wat ik zeker interessant voor pubers vind is het programma voor het trainen van de executieve functies. Die zijn juist dan volop in ontwikkeling en elke fysieke en zichtbare training is welkom. Kinderen leren met hun lijf, en ze hebben een zichtbare uitdaging nodig waar ze plezier aan beleven. Dat kan je ze geven met deze spellen.

Zo ook het programma voor het ontwikkelen van het mathematisch denken. Veel zwakke rekenaars hebben de reken-wetmatigheden onvoldoende in hun lichaam verankerd. Die maak je heel gelukkig met de rekenspellen, want ze krijgen eindelijk inzicht en overzicht door het met hun lijf in zich op te nemen. En niet onbelangrijk: wat ze zien ontstaan hebben ze zelf gemaakt. Daar kun je trots op zijn! En trots zijn op je rekenwerk, wanneer hebben ze dat voor het laatst meegemaakt?

Voor pubers is overigens ook veel specifieke aandacht in de opleiding, namelijk groei naar eigen identiteit en je eigen plaats leren innemen binnen de groepsdynamiek. Hier maken de leerkrachten van jongere kinderen weer een vertaalslag. Wat zich bij pubers op een bepaalde manier uit, speelt zich ook af bij jongere kinderen. Alleen vlieg je dat dan weer op een andere manier aan.

Meer lezen over de jaaropleiding? Klik hier

Geen zin in een jaaropleiding? Kortere trainingen over Zinvol Tekenen;

Met dank aan Marijke Sluijter.

<< Terug naar overzicht  >>